Forløb på Offentlig administration
Her kan du blive klogere på din elevs uddannelsesforløb på specialet Offentlig administration – og få inspiration til, hvordan du bedst understøtter elevens læring både under skoleopholdet og i læretiden.

Generelt om Offentlig administration
Specialet retter sig mod arbejdsfunktioner i den kommunale, regionale og statslige forvaltning. Eleven lærer at løse administrative opgaver bredt i den offentlige sektor og at koble teori med praksis gennem opgaver, refleksion og dialog.
På skolen arbejder eleven inden for fire hovedområder:
- Kommunikation og formidling, hvor eleven lærer om de særlige vilkår for offentlig kommunikation, hvordan man planlægger en større kommunikationsindsats, og hvordan kommunikationen kan digitaliseres.
- Lovgivning og myndighedsudøvelse, hvor eleven lærer om de grundlæggende retsregler inden for offentlig forvaltning, sagsbehandling og de særlige forhold omkring digitaliseringen.
- Politisk styring og økonomi, hvor eleven lærer om, hvordan den offentlige forvaltning er opbygget i Danmark, hvordan økonomien danner fundament for offentlige aktiviteter og hvordan EU spiller en rolle i den danske politiske proces.
- Innovation, kvalitet og samarbejde, hvor eleven lærer at optimere egne arbejdsprocesser, generere innovative løsninger, forstå egen rolle i forhold til kompetenceudvikling og forandringsprocesser.
Eleven arbejder derudover med valgfag inden for områderne skriftlig og mundtlig kommunikation, projektkoordination samt HR.
Oversigt over skoleophold og fag
Nedenfor finder du en oversigt over skoleopholdene på Offentlig administration. Ved hvert skoleophold finder du:
- Om skoleopholdet: Generelle informationer om fagets indhold og temaer.
- Læringsmål for lærestedet og for skoleopholdet: Mål for både tiden på lærestedet og undervisning på skolen. Målene er beskrevet i uddannelsesordningen for kontoruddannelser.
- Elevopgaver før og efter skoleopholdet: Formålet med opgaverne er at give eleven praktiske erfaringer med faget, som eleven kan bringe med ind i undervisningen. På Offentlig administration får eleverne forberedelsesopgaver, som klæder dem på til næste skoleophold. Du kan se forberedelsesopgaven under det pågældende fag.
Når vi beder eleven løse en forberedelsesopgave, er den knyttet til oplæringsmålene og giver den nødvendige viden til at løse opgaverne på skolen. Oplæringsvirksomheden afgør, hvor meget tid eleven kan bruge på opgaven.
Før og efter et skoleophold anbefaler vi desuden, at du afholder en samtale med eleven for at binde lærested og skoleophold sammen.
Skoleophold og emner
A: Kommunikation og formidling (10 dage)
Emner på skoleopholdet
- Planlægning på job og studie
- Teambuilding og samarbejde
- Kommunikation i det offentlige
- Dataindsamling og -behandling
- Målgrupper
- Digital kommunikation
- Planlægning af kommunikationsindsatser
B: Udvidet skriftlig kommunikation i det offentlige (5 dage)
Emner på skoleopholdet
- Virksomhedens skrivekultur
- Vurdering af tekster
- Planlægning af tekster
- Opbygning af tekster
- Moderne sprog
- Feedback på tekster
C: Lovgivning og myndighedsudøvelse (12 dage)
Emner på skoleopholdet
- Lovproces
- Sagsbehandling
- Forvaltningsret
- Databeskyttelse
- Digital forvaltning
- Rekurs, tilsyn og kontrol
D: Politisk styring og økonomi (14 dage)
Emner på skoleopholdet
- Forvaltningens opbygning
- Forvaltningens opgaver
- Offentlige institutioners rolle i det danske samfund
- Samspillet mellem offentlige og private aktører
- EU og internationalisering
- Økonomi
E: Mundtlig kommunikation og konflikthåndtering (5 dage)
Emner på skoleopholdet
- Lytte- og spørgeteknik
- Konfliktforståelse
- Konflikthåndtering
- Transaktionsanalyse
- Ikke-voldeligt sprog
- Lytteteknik
- Spørgeteknik
F: Innovation, kvalitet og samarbejde (14 dage)
Emner på skoleopholdet
- Kvalitet og service
- Innovation og design thinking
- Arbejdsmarkedsforhold
- Forandringsprocesser
- Motivation og læring
- Kompetenceudvikling
- Virksomhedskultur
G: Projektkoordination (5 dage)
Emner på skoleopholdet
- Hvad er et projekt
- Projektplanlægning
- SWOT-analyse
- Risikoanalyse
- Gantt-diagram
Detaljerede beskrivelser
1. Om skoleopholdet
Eleverne lærer at planlægge og gennemføre kommunikationsindsatser i det offentlige – herunder målgruppeanalyse, de særlige rammer for offentlig kommunikation – samt kommunikation i digitale medier, sociale medier, hjemmesider, digital post og video.
Desuden lærer eleven at planlægge egen arbejdstid, få gode studievaner og at indsamle og behandle data via spørgeskemaer og interviews. Eleven lærer også betydningen af et godt teamsamarbejde og får indsigt i roller (både egen og andres) og konflikter i teams.
Inden skoleopholdet laver eleven en opgave, som du finder nederst på denne side.
2. Læringsmål for lærested og skoleophold
For lærestedet
Mundtlig og skriftlig kommunikation samt digitale løsninger
- Telefonbetjening og skriftlig kommunikation ved hjælp af digitale værktøjer med vægt på brugerservice og vejledning
- Brug af digitale selvbetjeningsløsninger internt og eksternt
- Almindeligt forekommende kommunikationsopgaver over for lærestedets brugere, leverandører og samarbejdspartnere – for eksempel digital post, sociale medier og videolink
- Udarbejde mødenotater, -resuméer og indstillinger – for eksempel formulere sagsindstillinger til beslutning
- Formidle information over for kolleger, kunder/borgere – for eksempel gennemføre en præsentation eller fremlægge et budskab.
Administration og sagsbehandling
- Prioritere og planlægge egne opgaver
- Strukturere og planlægge større opgaver ved hjælp af digitale værktøjer
- Udføre administrative funktioner i forbindelse med projektstyring – for eksempel koordinering, opdatering af projektplaner, mødeplanlægning og -afholdelse, opfølgning på aktiviteter og ajourføring af dokumenter
- Deltage i tværgående samarbejde med inddragelse af forskellige personer, også med anden faglig baggrund – for eksempel ved projekter eller arbejdsopgaver af længere varighed.
For skoleopholdet
- Eleven har kendskab til de faktorer, der påvirker kommunikationen i det offentlige – herunder lovgivning, budskabers kompleksitet og borgernes rettigheder
- Eleven kan anvende viden om den offentlige sektors differentierede målgrupper
- Eleven behersker kommunikationsmodeller
- Eleven har kendskab til mediernes rolle, herunder sociale mediers anvendelsesmuligheder og -begrænsninger i offentlig kommunikation – for eksempel i forbindelse med markedsføring og branding
- Eleven kan indsamle, bearbejde, formidle og forholde sig kritisk til data
- Eleven behersker metoder til at instruere og vejlede brugere og kollegaer både mundtligt og skriftligt i for eksempel selvbetjeningsløsninger
- Eleven kan anvende relevante metoder til planlægning, udførelse og evaluering af opgaver og projekter – for eksempel digitale metoder, innovationsprocesser og design thinking
- Eleven kan samarbejde i grupper og på tværs af faggrupper fysisk og digitalt med udgangspunkt i viden om egne og andres forskellige personlighedstyper, aktørroller og med organisationens mål for øje.
3. Elevopgaver før og efter skoleopholdet
Inden skoleopholdet
Eleven løser en forberedelsesopgave:
Forslag til andre opgaver før skoleopholdet:
- Lad eleven orientere sig på virksomhedens hjemmeside, sociale medier, skriveguide og sprogpolitik
- Lad eleven orientere sig i personalepolitikken – særligt omkring samarbejde og kollegaskab.
Efter skoleopholdet
Forslag til andre opgaver efter skoleopholdet:
- Lad eleven organisere sine mails i Outlook
- Lad eleven lave mindre registreringsopgaver som for eksempel at måle tidsforbrug af egne opgaver, antal henvendelser med mere.
1. Om skoleopholdet
Eleverne lærer at opbygge og skrive virksomhedens tekster i et moderne og forståeligt sprog tilpasset målgruppen og virksomhedens retningslinjer.
Eleverne arbejder med at vurdere tekster, at planlægge tekster systematisk, at bruge sproget hensigtsmæssigt samt at give feedback på tekster.
Eleven laver inden skoleopholdet en opgave, som du ser nederst på denne side.
2. Læringsmål for lærested og skoleophold
For lærestedet
- Telefonbetjening og skriftlig kommunikation ved hjælp af digitale værktøjer med vægt på borgerservice og vejledning
- Brug af digitale selvbetjeningsløsninger internt og eksternt
- Almindeligt forekommende kommunikationsopgaver over for lærestedets brugere, leverandører og samarbejdspartnere, for eksempel digital post og sociale medier og videolink
- Udarbejde mødenotater, -resuméer og indstillinger, for eksempel formulere sagsindstillinger til beslutning
- Formidle information over for kolleger, kunder/borgere, for eksempel gennemføre en præsentation eller fremlægge et budskab.
For skoleopholdet
- Eleven forstår betydningen af strategisk kommunikation og kan følge og tilpasse egen kommunikation til en given kommunikationsstrategi og -situation
- Eleven kan vurdere og justere egne tekster i forhold til sprogpolitikker/skrivevejledninger
- Eleven behersker modeller for planlægning af kommunikation
- Eleven kan anvende systematikker til målgruppeanalyse og forstår betydningen af altid at tage udgangspunkt i en analyse af målgruppen, når hun skriver tekster, samt vigtigheden af at skrive modtagerorienteret i moderne offentlig kommunikation
- Eleven har kendskab til genretræk for hyppigt brugte tekstgenrer i offentlig kommunikation (som for eksempel mails, breve og nyheder til intranettet) og kan tilpasse egne tekster i forhold til de særlige betingelser i den offentlige forvaltning
- Eleven behersker forskellige dispositionsprincipper i forhold til breve, blanketter, rapporter og anden korrespondance
- Eleven behersker korrekt brug af forskellige former for skriftsprog, der fremmer kommunikation og kan identificere skriftsprog der hindrer kommunikation
- Eleven forstår, hvordan man begår sig skriftligt på de sociale medier i professionelt sammenhænge og anvende forskellige digitale medier.
3. Elevopgaver før og efter skoleopholdet
Inden skoleopholdet
Eleven løser en forberedelsesopgave:
Forslag til andre opgaver før skoleopholdet:
- Introducer eleven til virksomhedens retningslinjer for skriftlig kommunikation
- Giv eleven opgaver med virksomhedens tekster som for eksempel mails og standardbreve.
Efter skoleopholdet
Forslag til andre opgaver efter skoleopholdet:
- Lad eleven udarbejde et nyt forslag til et eller flere af jeres standardbreve og giv hende/ham feedback efterfølgende
- Giv eleven lidt ekstra tid til at forfatte og kvalitetssikre egne mails
- Lad eleven udarbejde informationsmateriale til de nye elever
- Lad eleven lave interne mødeindkaldelser, invitationer til sociale arrangementer med mere.
1. Om skoleopholdet
Eleverne lærer at forstå de lovgivningsmæssige rammer, som har betydning for den administrative forvaltning, herunder hvordan lovgivning bliver vedtaget, udøvet og prøvet. Eleverne lærer om forvaltningsloven og retningslinjerne for god sagsbehandling.
Derudover lærer eleverne om beskyttelse af data og digitalisering af forvaltningens opgaver.
Eleven laver inden skoleopholdet en opgave, som du ser nederst på denne side.
2. Læringsmål for lærested og skoleophold
For lærestedet
- Forskellige typer af digitale sagsbehandlings- og administrationsopgaver over for brugere, leverandører og samarbejdspartnere
- Administrative opgaver og sagsbehandling i forhold til procedurer, love, aftale- eller regelgrundlag
- Journaliserings- og sagsstyringsopgaver
- Søgning i og vedligeholdelse af lærestedets digitale systemer
- Strukturere og planlægge større opgaver ved hjælp af digitale værktøjer
- Løse innovative opgaver, for eksempel videreudvikling af den digitale service over for borgere og brugere eller effektivisering af administrative processer
- Sammenhæng mellem lærestedets administrative systemer og andre offentlige myndigheder/brugere og kender lærestedets praksis, for eksempel hvornår der skal ske indberetninger, og hvem der skal have orientering om sagsforløb
- Forskellige organiseringer af administrations- og sagsbehandlingsopgaver, for eksempel gennem rotation i forskellige afdelinger.
For skoleopholdet
- Eleven har kendskab til EU's betydning for lovgivningen i den offentlige forvaltning
- Eleven kan forstå̊ de lovgivningsmæssige rammer, som sammen med politiske
- Eleven har konkret viden om den lovgivning og lovgivningspraksis, som har direkte betydning for administrativ praksis på et forvaltnings- eller institutionsområde
- Eleven har kendskab til såvel tilblivelsen, ændringen som anvendelsen af en lov, samt de faser lovgivningsarbejdet gennemgår fra lovforslag til loven kan administrere
- Eleven kender de styringsvilkår, der gør sig gældende i en politisk ledet organisation, som stiller særlige krav til løsningen af administrative arbejdsopgaver i den offentlige sektor
- Mål og beslutninger er særligt kendetegnende for den offentlige sektor og kan navigere inden for vigtigste lovkomplekser og aftalemæssige rammer
- Eleven kan argumentere for, hvordan det finansielle grundlag tilvejebringes og reguleres via for eksempel lovgivning, overenskomster, aftaler og beskatning, samt de beslutninger og prioriteringer der danner baggrund for fordeling og anvendelse af offentlige midler
- Eleven behersker principperne om god forvaltningsskik
- Eleven har konkret viden om lovgivning og lovgivningspraksis, som har direkte betydning for en administrativ praksis inden for digitalisering på et forvaltnings- eller institutionsområde, herunder at kunne anvende reglerne for behandling og videregivelse af personfølsomme oplysninger
- Eleven har viden om, hvordan offentlige institutioner kontrolleres og har kendskab til konkret lovgivning vedrørende tilsynet med den offentlige sektor, herunder borgernes forskellige klage og ankemuligheder, samt kendskab til formålet hermed
- Eleven kan sondre imellem relevant lovgivning inden for såvel sagsbehandling som faktisk forvaltningsvirksomhed med særlig fokus på Forvaltningsloven og Offentlighedsloven
- Eleven har kendskab til almindeligt forekommende sagsbehandlingsopgaver i den offentlige sektor
- Eleven behersker relevante metoder, værktøjer og lovregulerede procedurer i konkrete administrative arbejdsfunktioner og opgaver
- Eleven har viden om betydningen af den tværfaglige proces i forbindelse med at skabe helhed i sagsbehandlingen, herunder internt samarbejdet på tværs af afdelinger i institutionen og samarbejdet mellem offentlige institutioner
- Eleven har kendskab til den overordnede digitaliseringsstrategi for den offentlige sektor og formålet hermed.
3.Elevopgaver før og efter skoleopholdet
Inden skoleopholdet
Eleven løser en forberedelsesopgave:
Forslag til andre opgaver før skoleopholdet:
- Hjælp eleven med at finde og undersøge, hvilket regelgrundlag jeres virksomhed løser sine opgaver efter
- Drøft med eleven klagesystemet inden for jeres fagområde, eksempelvis kommune, stat eller domstol
- Hjælp eleven med at finde jeres databeskyttelsespolitik/privatlivspolitik
- Drøft med eleven, hvilke arbejdsgange I har digitaliseret i jeres virksomhed, herunder om der er planlagt nye projekter, hvor IT og digitalisering indgår som en vigtig bestanddel
- Hjælp eleven til at finde en eller flere sager, som I behandler i jeres virksomhed – også selvom det ikke er i jeres eget team
- Eksempelvis anmodninger om aktindsigt, afsigelse af domme eller forvaltningsafgørelser.
Efter skoleopholdet
Forslag til andre opgaver efter skoleopholdet:
- Lad eleven præsentere en afgørelse, som denne har fundet inden for jeres forvaltningsafgørelse
- Drøft med eleven forslag til, hvilke opgaver i jeres virksomhed, der med fordel kan digitaliseres i fremtidens forvaltning
- Drøft med eleven, hvor der ligger risiko for at data i jeres virksomhed kan komme i de forkerte hænder og hvordan I håndterer sådanne situationer I jeres virksomhed. Har der tidligere været sager?
- Drøft med eleven, om der for nylig er vedtaget nye regler inden for hele jeres virksomhed eller om der er nye regler på vej? Eksempelvis love, bekendtgørelser, vejledninger og cirkulærer
- Drøft med eleven om, hvilken procedure I har ved eventuelle klagesager fra borgere eller virksomheder.
1. Om skoleopholdet
I faget får eleverne en forståelse for, hvordan den offentlige forvaltning er bygget op, og hvilke opgaver de forskellige forvaltningsniveauer varetager. Eleverne får ligeledes forståelse for, hvilken betydning EU har for Danmark og den offentlige forvaltning, indsigt i samfundsøkonomiske problemstillinger og et kendskab til offentligt og privat samarbejde.
I forløbet indgår en studietur på 4 dage til Bruxelles med fokus på indsigt i EU's institutioner, beslutningsproces, traktatgrundlag og aktuelle emner.
Eleven laver inden skoleopholdet en opgave, som du ser nederst på denne side.
2. Læringsmål for lærested og skoleophold
For lærestedet
- Lærestedet indgår som en del af den offentlige sektor
- Lærestedets politik, strategi og indsatsområder
- Lærestedets konkrete indsatser
- Udarbejde mødenotater, -resuméer og indstillinger, for eksempel formulere sagsindstillinger til beslutning
- Grundlæggende økonomiske sammenhænge på lærestedet, for eksempel hvad der påvirker lærestedets økonomi, samt hvilke økonomiske konsekvenser har forskellige politiske tiltag
- Lærestedets håndtering af data i forhold til regnskabs- og økonomifunktionen samt tilknyttede love, regler og administrative retningslinjer, for eksempel hvilke oplysninger, tal med mere skal afleveres til regnskabs- og økonomifunktionen, og hvordan det administreres
- Udarbejde talmateriale, for eksempel statistikker, budgetter, taloversigter eller udføre faktureringsopgaver.
For skoleopholdet
- Eleven kan anvende viden om forvaltningens opbygning og opgavevaretagelse
- Eleven har kendskab til de forhold, der kan påvirke politiske beslutninger og prioriteringer, herunder også forskellige interessegruppers muligheder for at influere på beslutningerne
- Eleven har kendskab til hvordan politiske udmeldte strategier og målsætninger får betydning for offentlige myndigheders arbejdsopgaver og løsningsmodeller for eksempel lovændringer og reformer
- Eleven har kendskab til EU's betydning for den offentlige forvaltning
- Eleven kan indgå i arbejdsområder omkring nye samarbejdsformer mellem offentlig og privat varetagelse af opgaver, herunder konkurrenceudsættelse og privatisering
- Eleven har kendskab til samfundsøkonomiske problemstillinger for eksempel konjunkturudsving, som har betydning for de offentlige myndigheders økonomi og drift
- Eleven kan redegøre for hvordan internationale beslutningsprocesser inddrager offentlige virksomheder og hvordan beslutninger, herunder lovgivning, implementeres i Danmarks retsgrundlag, og deraf påvirker den enkelte borgers retssikkerhed
- Eleven har kendskab til de internationale sammenhænge, hvor Danmark og offentlige myndigheder er samarbejdspartnere
- Eleven har kendskab til EU's historie i en samfundsmæssig kontekst samt kendskab til opbygningen af de væsentligste institutioner Den Europæiske Union
- Eleven kender til EU's beslutningsproces samt hvilke forhold, der påvirker eller ændrer politiske beslutninger og prioriteringer i EU Eleven kan anvende viden om de forskellige og til tider modsatrettede roller og forpligtelser, som den offentlige virksomhed har over for borgere/brugere samt det omgivende og internationale samfund.
3. Elevopgaver før og efter skoleopholdet
Inden skoleopholdet
Eleven løser en forberedelsesopgave:
Forslag til andre opgaver før skoleopholdet:
- Drøft med eleven, hvordan man hos jer får idéer til at blive til administrativ virkelighed – for eksempel idéer fra medarbejdere, politiske idéer med mere
- Send din elev på en rejse rundt i organisationen for at finde direktiver og forordninger, der har betydning for jeres institution
- Snak med eleven om, hvor der er koblinger mellem private virksomheder og jer som offentlig institution.
Efter skoleopholdet
Forslag til andre opgaver efter skoleopholdet:
- Drøft med eleven, hvordan økonomiske prioriteringer/beslutninger har haft betydning for den måde, I løser jeres administrative opgaver på – for eksempel politiske beslutninger såvel som ledelsesbeslutninger
- Drøft med eleven, om der kunne være oplagte muligheder for jeres institution for at indgå i samarbejde med private virksomheder om opgaveløsninger.
1. Om skoleopholdet
Eleverne lærer at forstå og håndtere konflikter gennem hensigtsmæssig adfærd og kommunikation. De får indsigt i, hvad en konflikt er, hvordan den kan optrappe, og hvordan forskellige former for kommunikation enten kan forstærke eller dæmpe konflikten.
Samtidig arbejder eleverne med at identificere deres egen konflikthåndteringsstil og bliver rustet til at håndtere konflikter på arbejdspladsen.
Eleven laver inden skoleopholdet en opgave, som du ser nederst på denne side.
2. Læringsmål for lærested og skoleophold
For lærestedet
- Telefonbetjening og skriftlig kommunikation ved hjælp af digitale værktøjer med vægt på brugerservice og vejledning
- Almindeligt forekommende kommunikationsopgaver over for lærestedets brugere, leverandører og samarbejdspartnere, for eksempel digital post, sociale medier og videolink
- Formidle information over for kolleger, kunder/borgere, for eksempel gennemføre en præsentation eller fremlægge et budskab
- Deltage i tværgående samarbejde med inddragelse af forskellige personer og eventuelt også personer med anden faglig baggrund, for eksempel ved projekter eller arbejdsopgaver af længere varighed.
For skoleopholdet
- Eleven kan anvende relevante kommunikationsmodeller til mundtlig kommunikation
- Eleven kan bruge forskellige former for kommunikation målrettet målgruppen med det formål, at få budskabet frem
- Eleven behersker egen rolle i en kommunikationssituation og hvilken betydning fremtoning og sprogbrug har for kommunikationens udfald
- Eleven har kendskab til betydningen af konflikthåndtering både internt og eksternt og kan beherske grundprincipper for konflikthåndtering, herunder for eksempel assertion i forhold til interne og eksterne samarbejdspartnere
- Eleven kan identificere professionel serviceorienteret adfærd og skelne mellem konfliktfremmende og dæmpende adfærd
- Eleven kan anvende teknikker til håndtering af konflikter med baggrund i forståelsen af menneskers psykologiske spil og forskellige roller og udvise forståelse for krisereaktioner.
3. Elevopgaver før og efter skoleopholdet
Inden skoleopholdet
Eleven laver en forberedelsesopgave:
Forslag til andre opgaver før skoleopholdet:
- Lad eleven vejlede brugere ansigt-til-ansigt eller i telefon, chat eller mail med eksterne eller interne brugere (ikke-komplekse sammenhænge)
- Giv eleven feedback på kommunikationen i ovenstående opgaver
- Tal med eleven om, hvordan I løser uenigheder og konflikter med interne og eksterne brugere
- Tal med eleven om, hvordan I håndterer konflikter mellem kolleger.
Efter skoleopholdet
Forslag til andre opgaver efter skoleopholdet:
- Lad eleven holde et kort oplæg om konflikttrappen på et afdelingsmøde
- Lad eleven holde et kort oplæg om, hvilke kommunikationsværktøjer, der kan bruges til at konfliktnedtrappe
- Lad eleven vejlede brugere ansigt-til-ansigt eller I telefon, chat eller mal med interne eller eksterne brugere (mere komplekse samtaler)
- Giv eleven feedback på kommunikationen i ovenstående opgaver.
1. Om skoleopholdet
Eleven lærer at forstå sig selv som medarbejder på en offentlig arbejdsplads, som medarbejder i en forandringsproces og at få øje på sine muligheder og ansvar for egen kompetenceudvikling.
Eleven arbejder med at designe innovative løsninger på egne arbejdsopgaver og får konkrete redskaber til at undersøge og optimere arbejdsprocesser og designe serviceydelser til brugere og borgere.
Eleven laver inden skoleopholdet en opgave, som du ser nederst på denne side.
2. Læringsmål for lærested og skoleophold
For lærestedet
- Lærestedets organisation, ledelse og politikker for arbejdsmiljø, kvalitet og service
- Lærestedets brugere, leverandører, samarbejdspartnere
- Love, regler og procedurer af relevans for lærestedet
- Lærestedets personaleregler, kultur og praksis
- Forskellige typer af digitale sagsbehandlings- og administrationsopgaver over for brugere, leverandører og samarbejdspartnere
- Prioritere og planlægge egne opgaver
- Deltage i tværgående samarbejde med inddragelse af forskellige personer og eventuelt også personer med anden faglig baggrund, for eksempel ved projekter eller arbejdsopgaver af længere varighed
- Løse innovative opgaver, for eksempel videreudvikling af den digitale service over for borgere og brugere eller effektivisering af administrative processer
- Sammenhæng mellem lærestedets administrative systemer og andre offentlige myndigheder/brugere og kender lærestedets praksis, for eksempel hvornår der skal ske indberetninger og hvem der skal have orientering om sagsforløb
- Forskellige organiseringer af administrations- og sagsbehandlingsopgaver, for eksempel gennem rotation i forskellige afdelinger.
For skoleopholdet
- Eleven har kendskab til forhold, der præger arbejdsmarkedets struktur herunder overenskomster med videre
- Eleven kan anvende relevante metoder til planlægning, udførelse og evaluering af opgaver, projekter med videre herunder for eksempel digitale metoder, innovationsprocesser og design thinking
- Eleven kan samarbejde i grupper og på tværs af faggrupper fysisk og digitalt med udgangspunkt i viden om egne og andres forskellige personlighedstyper, aktørroller og med organisationens mål for øje
- Eleven behersker metoder til at udvikle kvaliteten i for eksempel arbejdsgange samt brugerkontakt
- Eleven har kendskab til individers og organisationers udvikling under forandringsprocesser og kender redskaber, der kan benyttes i en forandringsproces herunder for eksempel personlig og strategisk kompetenceudvikling.
3. Elevopgaver før og efter skoleopholdet
Inden skoleopholdet
Eleven laver en forberedelsesopgave.
Forslag til andre opgaver før skoleopholdet:
- Introducer eleven til virksomhedens kvalitetskoncept (strategier, mål, målinger, KPI'er med mere)
- Introducer eleven til virksomhedens servicekoncept/servicemål
- Introducer eleven til virksomhedens kompetencestrategi
- Introducer eleven til samarbejdsfora (MED-struktur/SU-struktur på virksomheden (opgaver og kompetence)
- Lad eleven læse det seneste referat fra MED/SU
- Introducer eleven til eksempler på, hvordan virksomheden arbejder med brugerinddragelse
- Tal med eleven om en større forandringsproces på virksomheden, og hvordan den forløb.
Efter skoleopholdet
Forslag til andre opgaver efter skoleopholdet:
- Lad eleven præsentere sin opgave fra faget "Kvalitet og service", hvor eleven har arbejdet med en konkret problemstilling fra virksomheden – drøft muligheder og barrierer ved et muligt løsningsforslag
- Lad eleven give forslag til optimeringer på egne arbejdsopgaver – drøft muligheder og barrierer ved forslagene.
1. Om skoleopholdet
Eleven lærer at forstå, planlægge og koordinere administrative projekter via en række projektværktøjer.
Som case arbejder eleven med sit eget fagprøveprojekt.
Eleven lærer at lave projektplaner, interessentanalyser, risikoanalyser og SWOT-analyser i forbindelse med koordineringen af projektet.
Eleven laver inden skoleopholdet en opgave, som du ser nederst på denne side.
2. Læringsmål for lærested og skoleophold
For lærestedet
- Deltage i tværgående samarbejde med inddragelse af forskellige personer og eventuelt også personer med anden faglig baggrund, for eksempel ved projekter eller arbejdsopgaver af længere varighed
- Løse innovative opgaver, for eksempel videreudvikling af den digitale service over for borgere og brugere eller effektivisering af administrative processer.
For skoleopholdet
- Eleven har kendskab til politisk og administrativt vedtagne projekter og de dertilhørende arbejdsprocesser fra projektidé til afsluttet mål
- Eleven har kendskab til internationale standarder for projektstyring
- Eleven har viden om, hvordan projektet er placeret i forhold til den øvrige organisation, og hvilke beføjelser og kompetencer dette indebærer
- Eleven kan identificere egne og andres roller, opgaver og ansvar i forhold til et projekt
- Eleven har kendskab til de udfordringer som møder rolleindehavere og hvilke tiltag, som kan håndtere disse udfordringer
- Eleven kan arbejde projektorienteret og dermed medvirke til gennemførsel af projekter. Der lægges specielt vægt på deltagelse som gruppemedlem, projektsekretær og reference-/brugergruppe repræsentant.
3. Elevopgaver før og efter skoleopholdet
Inden skoleopholdet
Eleven laver en forberedelsesopgave:
Forslag til andre opgaver før skoleopholdet:
- Lad eleven tage deltage på et projektgruppemøde
- Lad eleven læse projektbeskrivelsen
- Introducer eleven til lærestedets projekthåndbog
Efter skoleopholdet
Forslag til andre opgaver efter skoleopholdet:
- Lad eleven tage referater af projektgruppemøde
- Lad eleven skrive mødeindkaldelser til projektgruppemøder
- Støt eleven i at anskue sit fagprøvearbejde som et projekt
Oversigt over valgfag
1. Om skoleopholdet
Eleven får praktiske kompetencer til at arbejde professionelt med data.
Derudover lærer eleven at indsamle, sortere og præsentere data fra de systemer, som lærepladsen anvender, så beslutningstagere kan handle på et oplyst grundlag.
Emner på skoleopholdet
- Datakilder og dataetik
- Rensning af data
- Analyse af data
- Præsentation af data
- Strategisk brug af data
2. Læringsmål for lærested og skoleophold
For lærestedet
-
Eleven behersker telefonbetjening og skriftlig kommunikation ved hjælp af digitale værktøjer med vægt på brugerservice og vejledning (oplæringsmål 10).
-
Eleven behersker brug af digitale selvbetjeningsløsninger internt og eksternt (oplæringsmål 11).
-
Eleven kan formidle information over for kollegaer, kunder/borgere, f.eks. gennemføre en præsentation eller fremlægge et budskab (oplæringsmål 14).
-
Eleven behersker forskellige typer af digitale sagsbehandlings- og administrationsopgaver over for brugere, leverandører og samarbejdspartnere (oplæringsmål 16).
-
Eleven behersker søgning i lærepladsens digitale systemer (oplæringsmål 19).
-
Eleven kan arbejde med digital sikkerhed (oplæringsmål 27).
-
Eleven kender til opgaver i forbindelse med systematisk informationsindsamling og validering/vurdering og strukturering af indsamlet data (oplæringsmål 28).
-
Eleven kender til lærestedets håndtering af data i forhold til regnskabs- og økonomifunktionen samt tilknyttede love, regler og administrative retningslinjer, fx hvilke oplysninger, tal mv. Skal afleveres til regnskabs- og økonomifunktionen, og hvordan det administreres (oplæringsmål 32).
-
Eleven kender til talmateriale så som statistikker, budgetter og taloversigter (oplæringsmål 33).
For skoleopholdet
- Formålet med faget er, at eleven kan håndtere virksomhedens data og præsentere data, herunder visuelt, samt at eleven kan håndtere data i forhold til beskyttelse af personoplysninger.
- Eleven kan udpege forskellige datatyper og datakilder i virksomheden og kan anvende dem i forhold til virksomhedens udvikling, f.eks. ESG-rapportering og udvalgte ESG-nøgletal.
- Eleven har forståelse af dataetiske problemstillinger i forhold til indsamling af data og kan anvende grundprincipper for dataetik samt kan anvende regler om datasikkerhed og beskyttelse af personoplysninger.
- Eleven kan med kritisk sans anvende generativ kunstig intelligens som hjælpemiddel i udvalgte opgaver med datahåndtering, og eleven kan inddrage overvejelser om datasikkerhed og beskyttelse af personoplysninger.
- Eleven kan anvende regneark til at oprette og redigere f.eks. kundelister, eleven kan analysere data om f.eks. salg ved at sortere og filtrere, eleven kan beregne nøgletal ved at anvende simple formler og eleven kan benytte funktioner til rapportering og visuel præsentation.
- Eleven kan rense data i forhold til opstillede kvalitetskrav.
3. Elevopgaver før og efter skoleopholdet
Inden skoleopholdet
- Introducér eleven til virksomhedens retningslinjer for datasikkerhed og dataetik
- Introducér eleven til virksomhedens politik, kerneopgaver og måltal, så eleven får kendskab til, hvad virksomheden styres efter.
- Introducér eleven til virksomhedens væsentlige eller grundlæggende statistikker, taloversigter eller nøgletal
- Lad eleven trække oversigter i f.eks. journalsystemet, økonomisystemet eller datamateriale fra en brugerundersøgelse eller Excel-ark, der bruges til overblik eller sagsstyring.
Efter skoleopholdet
- Lad eleven lave eller få adgang til et dataudtræk fra et eller flere af virksomhedens it-systemer
- Lad eleven bidrage til at skabe datagrundlag for beslutninger, måltal eller analyser ved f.eks. at rense data og stille dem visuelt op
- Lad eleven lave præsentere sin undersøgelse af og brug af virksomhedens dato for kollegaer og relevante medarbejdere.
1. Om skoleopholdet
Eleven får viden og kompetencer til at udvikle, planlægge, gennemføre og afslutte projekter i organisationen, så eleven kan indgå i udviklingsorienterede og tværfaglige arbejdsprocesser.
Emner på skoleopholdet
- Projektoverblik
- Interessenter og kommunikationsplan
- Projektorganisering, risikoanalyse og handlingsplan
- Projektgennemførelse
2. Læringsmål for lærested og skoleophold
For lærestedet
- Eleven kan prioritere og planlægge egne opgaver (oplæringsmål 20)
- Eleven kan strukturere og planlægge større opgaver ved hjælp af digitale værktøjer (oplæringsmål 21)
- Eleven kan udføre administrative funktioner i forbindelse med projektstyring, herunder f.eks. koordinering, opdatering af projektplaner, mødeplanlægning og -afholdelse, opfølgning på aktiviteter og ajourføring af dokumenter (oplæringsmål 22)
- Eleven kan deltage i tværgående samarbejde med inddragelse af forskellige personer og evt. også personer med anden faglig baggrund, f.eks. ved projekter eller arbejdsopgaver af længere varighed med fokus på kvalitet i opgaveløsningen (oplæringsmål 23).
For skoleopholdet (avanceret)
- Eleven kan iagttage og indsamle empiri om projektkoordinering og styring samt relatere empirien til egen organisation
- Eleven kan indgå i udviklingsorienterede og/eller tværfaglige arbejdsprocesser inden for projektstyring
- Eleven kan deltage i planlægningsfunktioner i relation til projektdeltagelse i praksis
- Eleven kan identificere muligheder for fortsat videreuddannelse i forskellige læringsmiljøer – formel og uformel læring i forskellige kontekster.
For skoleopholdet (ekspertfag)
- Eleven kan iagttage og indsamle empiri til projektkoordinering og styring samt relatere empirien til egen organisation og til egne ledelsesmæssige forhold, udfordringer og tiltag på en relevant måde
- Eleven kan indgå naturligt i udviklingsorienterede og/eller tværfaglige arbejdsprocesser inden for projektstyring
- Eleven kan varetage planlægningsfunktioner i relation til projektdeltagelse i praksis
- Eleven kan identificere og udvikle egne muligheder for fortsat videreuddannelse i forskellige læringsmiljøer – formel og uformel læring i forskellige kontekster
- Eleven kan i en struktureret sammenhæng udvikle egen ledelsespraksis inden for projektområdet.
3. Elevopgaver før og efter skoleopholdet
Inden skoleopholdet
- Introducér eleven til, hvordan virksomheden arbejder med projekter, og hvilke projektmodeller I primært arbejder efter
- Lad eleven deltage i et møde i et møde i et igangværende projekt i virksomheden – gerne med andre faggrupper og fra andre afdelinger eller virksomheder.
Efter skoleopholdet
- Lad eleven få en rolle i et igangværende eller fremtidigt projekt
- Lad eleven deltage på et eller flere møder i et igangværende projekt i virksomheden – gerne med andre faggrupper og fra andre afdelinger eller virksomheder – og reflektér over mødet med eleven bagefter
- Lad eleven indkalde til og planlægge et møde i et igangværende projekt.
1. Om skoleopholdet
Eleven lærer om den danske model og opnår et indblik i de ansættelsesretlige regler.
Derudover får eleven et indblik i rekrutterings- og opsigelsesprocedurer, personalepolitikker og databeskyttelse.
Emner på skoleopholdet
- Den danske model
- Ansættelsesretlige regler
- Rekruttering og opsigelse
- Personalepolitikker
- Databeskyttelse
2. Læringsmål for lærestedet og skoleopholdet
For lærestedet
- Eleven kender lærestedets organisation, ledelse og politikker for arbejdsmiljø, kvalitet og service
- Eleven kender love, regler og procedurer af relevans for lærestedet
- Eleven kender lærestedets personaleregler, kultur og praksis
For skoleopholdet
- Eleven har kendskab til hovedprincipper inden for ansættelsesret, herunder funktionærloven
- Eleven har kendskab til hovedprincipper inden for kollektiv arbejdsret
- Eleven har kendskab til hovedprincipper inden for ferieloven
- Eleven kan varetage det administrative arbejde i forbindelse med gængse ansættelsesprocedurer, herunder udformning af ansættelseskontrakter, indberetning af stamdataoplysninger, samt bistå ved udformning af introduktionsprogrammer for nye medarbejdere på baggrund af viden om gældende lovgivning, overenskomster, regler
- Eleven kan eventuelt i samarbejde med den juridisk ansvarlige medvirke i den daglige behandling af personalesager, herunder kommunikation af afgørelser og retningslinjer til medarbejderne
- Eleven kan selvstændigt indhente relevant materiale til brug for behandling af personalesager, herunder eksempelvis retsregler og tidligere afgørelser vedrørende ansættelse, afskedigelse, overarbejde, sygdom med mere
- Eleven har kendskab til forskellige personaleudviklingsaktiviteter – for eksempel MUS og kursusaktiviteter – og kan medvirke ved planlægning, udførsel og efterbehandling af disse.
3. Elevopgaver før og efter skoleopholdet
Inden skoleopholdet
Forslag til opgaver før skoleopholdet:
- Lad eleven finde og gennemlæse jeres personalepolitik/-håndbog
- Lad eleven sætte sig ind i jeres rekrutterings- og onboardingproces
- Introducer eleven til jeres virksomheds overenskomster
- Lad eleven sætte sig ind i jeres tillids- og arbejdsmiljørepræsentanters arbejde.
Efter skoleopholdet
Forslag til opgaver efter skoleopholdet:
- Lad eleven skrive et stillingsopslag til sin egen stilling
- Lad eleven deltage i en ansættelsessamtale i jeres virksomhed
- Lad eleven komme med forslag til jeres onboardingproces for nye elever i afdelingen.
Oplæringsplanen er et vigtigt værktøj
God uddannelse kræver planlægning. Et veltilrettelagt uddannelsesforløb er et vigtigt grundlag for at sikre, at eleven gennemfører uddannelsen og bliver en dygtig faglært.
Hent oplæringsplan for Offentlig administrationSøg om erhvervsrettet påbygning

Din elev kan udover de obligatoriske speciale- og valgfag vælge op til 4 ugers erhvervsrettet påbygning.
Det koster ikke noget for din virksomhed, og I får taxameter som vanligt, når eleven er på skoleophold.
Dine genveje
Beskrivelse af elevens skoleophold
Fagprøve
Samtaleskabeloner
- Information om samtaleskabeloner
- Hent samtaleskabelon (før skoleophold)
- Hent samtaleskabelon (efter skoleophold)
Mellemopgaver
Kurser og netværkmøder
Studietur
Nyheder og nyhedsbrev
Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål?
Administration
Henvendelser om uddannelsesforløb, tilmeldinger og uddannelsesbevis.
Åbningstider
- Mandag: kl 7:45-15:30
- Tirsdag: kl 7:45-15:30
- Onsdag: kl 7:45-15:30
- Torsdag: kl 7:45-15:30
- Fredag: kl. 7:45-14:00
Ferie- og lukkedage
Telefon33 41 91 68